miércoles, 24 de octubre de 2012

JOSEP PLA EN EL CUADERNO DE ZENÓN


         «De vegades, parlem de tot això [amb el meu pare] i jo li dic:
         - La vostra lluita fou contra els carques i la gent de dreta…
         - És clar –em respon- Són els qui tenen la terra. Però tinc la impressió que, si la lluita s’hagués entaulat contra la gent d’esquerra, la situació hauria estat igual.
         - Vols dir?
         - Naturalment. Pensa que el que s’assembla més a un home d’esquerra, en aquest país, es un home de dreta. Són iguals, intercanviables, han mamat la mateixa llet. Però, és que podria esser diferent? No en dubtis: aquesta divisió és inservible.
         - Però que potser hi ha alguna altra divisió?
      - Crec que sí. Al meu entendre hi ha una divisió molt més profunda i exacta que aquesta. La que s’estableix entre persones intel·ligents i purs idiotes, entre bones persones i malparits.
         - Si les coses són així –li dic després d’una pausa-, tu què m’aconselles?
         - Jo no aconsello res!
         - Però és possible que no m’aconsellis res?
         - Jo no aconsello res!
         - M’aconselles l’astúcia o la bona fe?
         El meu pare queda parat una estona. Em mira fixament. Després mira a terra. En diu, finalment, amb una concentració intensa a la veu:
         - No ho diguis a ningú: t’aconsello l’astúcia i no en palem més…. »

                                              ----------------------------------

           «A veces, hablamos de todo esto [con mi padre] y yo le digo:
           -Vuestra lucha fue contra los carcas y la gente de derecha...
          - Está claro -me responde- Son quienes tienen la tierra. Pero tengo la impresión de que, si la lucha se hubiera entablado contra la gente de izquierda, la situación habría sido igual.
           - ¿Quieres decir?
        - Naturalmente. Piensa que lo que se asemeja más a un hombre de izquierdas, en este país, es un hombre de derechas. Son iguales, intercambiables, han mamado la misma leche ¿Pero es que podría ser diferente? No lo dudes: esta división es inservible.
           - ¿Pero es que quizás hay alguna otra división?
        - Creo que sí. En mi opinión hay una división mucho más profunda y exacta que esta. La que se establece entre personas inteligente y puros idiotas, entre buenas personas y malnacidos.
           - Si las cosas son así -le digo después de una pausa-, tú ¿qué me aconsejas?
           - ¡Yo no aconsejo nada!
           - Pero ¿es posible que no me aconsejes nada?
           - ¡Yo no aconsejo nada!
           - ¿Me aconsejas la astucia o la buena fe?
          Mi padre aguarda un momento. Me mira fijamente. Después mira al suelo. Dice, finalmente, con una concentración intensa en la voz:
           - No lo digas a nadie: te aconsejo la astucia y no hablemos más...»

  
El quadern gris
Josep Pla
1918